Een analyse van uw commercieel beheer bestaat uit een aantal stappen. Eerst bepalen we samen de algemene bedrijfsdoelstellingen waaraan het commercieel beheer moet aan beantwoorden. Hierin moet dan gekaderd: Kan ik tot een correcte omzet & winst analyse komen (met correcte basisdata)? Hoe kunnen we meer winst maken? Hoe genereren we minder algemene kosten? Bovendien moet de gefactureerde omzet dan ook liefst zo snel mogelijk betaald geraken. Bij een van de klanten van Marc Cuvelier van MCU Solutions waren de vooropgestelde doelen de volgende…
Business consultant Marc Cuvelier voorzag:
- Meer verkoop
- Vergroting van de marge aan aankoopzijde
- Vermindering van de algemene kosten
- Een snellere facturatie en betere inning van de betaling
Meer verkoop
Hoe kan je meer verkoop genereren? Door te focussen op klantgroepen en productgroepen die al het meeste opbrengen. Een identificatie van die productgroepen en klanten is dus een eerste stap.
Concreet voorbeeld op vlak van administratieve software: worden de nieuwe klantenfiches direct juist en volledig ingevuld aan toonbank (BTW-nr, klantgroep,…)?
Is het niet beter om te werken met een afgeslankt en beperkt gamma ‘best selling’ producten? Is gans de organisatie gefocust op klantgroep & artikelgamma met grootste netto marge? Is de personeelsopleiding, winkelinrichting, promoties, folders & mailings + webshop afgestemd op hetzelfde doel?
Vergroting van de marge
De marge vergroten op producten geeft directe positieve resultaten. U kan bijvoorbeeld betere aankoopvoorwaarden onderhandelen bij leveranciers, zoals een lagere aankoopprijs, betere levervastheid/service, korting kontant, enz. Het tijdig vermijden en opkuisen van dode stock kan ook helpen.
Vermindering van de algemene kosten
Hoe kan u algemene kosten verminderen? Bijvoorbeeld door de kosten van ICT minimaal te houden, liefst door te werken via “all-in” onderhoudscontracten. Heronderhandelen over telefonie en internetkosten is ook een goed idee. U kan ook bestaande energiecontracten, wagenpark, gebouwen, loonadministratie gaan herevalueren.
Efficiënter werken op vlak van administratie vermindert ook vaak de algemene kosten. Concreet voorbeeld: direct de nodige gegevens juist en volledig invullen ivm klantenfiche/artikelfiche/verkoopbon & dat slechts één maal electronisch te moeten invullen zorgt ervoor dat personeel extra tijd hebben voor “echt nuttig” werk.
Snellere facturatie en betere inning van facturen
Veel KMO’s werken hard maar hebben dikwijls te weinig tijd voor een efficiënte administratieve afhandeling. Daardoor worden bijvoorbeeld facturen niet tijdig verstuurd (of erger nog: met verkeerde prijzen of zelfs gewoon vergeten) Daardoor worden ook bijvoorbeeld verwachtte omzetten en winstmarges niet behaald of worden betalingen niet of niet tijdig geïnd, enz.
U kan betalingsproblemen vermijden door voorafgaandelijk uw klanten te screenen. MCU Solutions werkt samen met oa Graydon, Companyweb of Creditsafe, zodat u slechte betalers voorkomt en aan de juiste klanten de nodige betalingstermijn verleent.
Meer tips of interesse voor uw firma, aarzel niet om business consultant Marc Cuvelier van MCU Solutions te contacteren.